måndag 2 maj 2011

Tahiti nästa

När jag skriver detta har vi nyss slagits mot vinden med kurs mot Papetee, Tahitis huvudstad. Det spöregnar och blåser kraftigt, och vi kommer vara framme inom 20 timmar. Ikväll blir sista middagen ombord, kapten gav precis order i köket att vaktlaget skulle göra middagen enkel, vilket betyder att risk för sjösjuka föreligger. Om det slutar regna och mojnar lite betyder det att vi har ätit middag på däck varje dag under resan, så tur med vädret har vi i alla fall haft. Det gäller bara att inte låta tiden mellan tallriken och munnen bli för lång när det blåser, då kan skeden hinna bli tom och innehållet ligga på grannens axel (tom sked a la´ Långben på campingsemester har hänt mig).

Smulpajsbataljen är avgjord. Röstningen avgjordes efter ett dygns smutskastningskampanjer med fjärdeplatsen till pajen ”Illegal sauce” (min favorit, chokladsås mums) och delad andraplats till ”Smegma” (kaptenernas paj) och vår paj som fått smeknamnet ”Excessive butter”. Vinnaren ”Mushy mango” fick en prisbuckla från en seglingstävling som båten vunnit, som dom får behålla så länge de är ombord, vilket betyder ytterligare cirka 1 dygn till.

/Anna K

1 kommentar:

  1. Min vana trogen så måste jag ju peta in en språkfråga: är inte first-mate detsamma som styrman/överstyrman/1:e styrman (vet inte vilken variant som är tillämplig här)?

    Anders D.

    SvaraRadera