onsdag 6 april 2011

Stafettpinnen överlämnad


Snart är det dags för den andra Anna att ge sig ut på forskningsresan. Känner instinktivt att jag kommer lida av min obefintliga spanska, detta gjordes tydligt när jag efterfrågade ett rum i Santiago de Chile via email och fick svarsmeddelandet ”Email send susefully. A reservation charge answer soon”. Till detta hotell ska dessutom en pump distribueras. Det är mycket snack om pumpar hit och dit, här kommer en kort resumé:
Hemvändare som numera tjänstgör på labbet
För att pumpa vatten genom provtagningsutrustningen ombord på Sea Dragon behövs en pump. För att vara på säkra sidan beställde vi två pumpar, en skickades till Uruguay till en distributör som mötte Anna R när hon kom fram, och en skickades till Sverige och fick åka i väskan till Sydamerika. Livrem och hängslen. Det som vi inte hade två av var elkonverteraren, som ensam gick sönder efter ca 20 minuters användning. Nya pumpar som inte behöver konverteras beställdes således. Dessa skickades till hamnen i Chile där Anna R hoppade av båten. Gott och väl, de var framme och båtbesättningen lovade att hämta ut dem då Annas ”suspekta” kortanvändning lett till spärrning av Visa-kortet. 600 USD kostade det extra att importera två ”bombas” (pumpar på spanska). Efter hemkomsten fick dock Anna veta att det inte alls var två bombas som levererats till hamnen utan en bomba. Eftersom jag passerar flygplatsen i Chile där en bomba blivit kvarglömd så passar det ju bra att jag kvitterar ut den och stoppar den i väskan ut till Påskön. Det gick däremot inte, till slutdestination ska den! Därifrån kan den skickas till adress i Chile, förhoppningar finns att det blir mitt hotell i Santiago.
/Anna K


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar