onsdag 23 mars 2011

Misstänkt aktivitet gör att uttagsautomaten sväljer mitt VISA!

Nu är jag tillbaka i Buenos Aires där resan började efter en minst sagt stressande förmiddag.

Uttagsautomaten sväljer mitt VISA kort och där står jag med ett hotellrum att betala och importen av två pumpar. Det är ca tre timmar kvar tills planet ska gå och på den tiden ska jag hinna betala hotellet och åka ut till båten och betala varvet för pumparna. Tre timmar hade inneburit god marginal om jag inte blivit av med kortet. Jag ringer Anna i något som är ganska nära ett sammanbrott, och vi kommer fram till att det enda att göra är att försöka få varvet att fakturera pumparna (en utmaning i ett land där "cash is king") och låta Dale, Sea Dragons manager, betala hotellet så länge. På något sätt så löste det sig och att kunna spanska har aldrig känts viktigare. Det krävdes en hel del förklaringar och vädjanden.

I efterhand så har jag fått veta att bedrägeriavdelningen på Swedbank bestämt sig för att spärra mitt kort och skicka ett nytt till min svenska adress pga "misstänkt aktivitet". Tre uttag á 1000-2000 kronor vardera i Argentina, Uruguay och Chile inom loppet av en månad fick tydligen varningsklockorna att ringa. Jag för min del tycker att det låter som att kortets ägare är på resande fot i Sydamerika men tydligen så tillämpar de försiktighetsprincipen. Vet inte om de försökt kontakta mig via telefon för någon förfrågan via e-post har jag inte fått. Tydligt är i alla fall att de håller koll på sina kunders transaktioner och inte tvekar att ta egna initiativ. I det här fallet drabbade det mig helt klart negativt. Nog om detta.

Jag hann filtrera och extrahera samtliga vattenprover vilket känns som en vinst. Jag hann dessutom tillbringa lite tid i Valdivia som var en synnerligen trevlig stad.

/Anna R

1 kommentar:

  1. Vet två st som har råkat ut för bedrägerier i just Sydamerika (minns inte vilka land), men då gjordes uttag där fastän de va hemma i Sverige. Men då ringde banken o kollade och sen spärrade dem kortet.
    Hoppas att allt e bra, välkommen hem :)

    SvaraRadera