måndag 21 mars 2011

Resan i bilder


Nu ligger vi vid ett varv i Valdivia och det har varit full fart på båten sedan i torsdags. Jag har jobbat intensivt på lab och räknar med att kunna processa alla prover innan tisdag då jag flyger hem. Sista dagarna på resan innebar många prövningar. Sista dygnet  bjöd dock på fantastisk segling och alla njöt i fulla drag. 





Lagt ankar i en vik.


Vi utforskade en fantastisk glaciär, den blåa färgen liknar ingenting jag sett tidigare. Vattnet runt glaciären var intensivt turkosfärgat och vi hade delfiner på båda sidor om båten, man tror knappt det är sant. Den lilla mörka pricken i förgrunden är vår gummibåt.

Jag gjorde en intervju med Brit som var med på båten för att göra ett reportage. Under allas inrådan så tog jag på mig mina glasögon som jag för övrigt inte har använt, tydligen så såg jag mer ”seriös” ut med de på.

Alla vyer var slående vackra hela tiden och himmelen var ofta halva upplevelsen. Svårt att fånga på bild men jag kan intyga att det var häpnadsväckande.

Det som fastnar i trålen spolas försiktigt ner i en glasbunke med hjälp av en tandborste.

Vi trålade cirka 30 minuter innan det blåste upp och vi bestämde oss för att avbryta. Trots att vi är långt i från någon av havsvirvlarna ("gyres") fann vi en vit liten plastbit av riskornstorlek.

Vi fann denna blåa plasttunna längst in i en vik mer än tio meter upp på land. Kändes helt osannolikt men strömmar och vågor måste ha fört den dit.

Vi blev kommenderade till Puerto Eden för att ankra på djupt vatten efter jordbävningen i Japan. Det var skönt att komma iland ett tag och jag pratade en hel del med lokalbefolkningen som nog tyckte att vi utgjorde ett exotiskt inslag.

Utan fungerande autopilot blev det manga timmar bakom rodret.

I regn och stark blåst var det skidglasögon som gällde. Här Brit och Chris.
/Anna R

2 kommentarer:

  1. Vad fort det har gått, känns som att det va förra veckan som du åkte,

    SvaraRadera
  2. Välkommen hem Anna! Vi längtar efter dig och att få höra ALLT om dina upplevelser. Det kommer bli en helkväll med mycket vin! :-)
    Kramar- Helena

    SvaraRadera