torsdag 3 mars 2011

Sista kvällen med la familia

Nu ligger vi förtöjda med ankare och boj alldeles utanför hamnen i Puerto Williams. I dag har det varit strålande sol och vi har kunnat njuta av de helt fantastiska omgivningarna medan vi jobbat på för att få båten klar. Vi hade otroligt lugnt väder sista biten i Beaglekanalen (såg massor med pingviner!), men på natten innan när vi precis rundat Eldslandet fick vi känna på hur snabbt vädret skiftar här nere. Vinden ökade från ett par sekundmeter upp till kulingstyrka på bara ett par sekunder. Vi hade alla segel uppe så helt plötsligt släpade bommen i vattnet och vi var uppe i tolv knop under kraftig lutning (jag låg i sängen och vaknade av att jag rullade in i väggen).

I går var vi på "fest" på en i segelkretsar känd segelbåt, Pelagic Australis, som är byggd för att göra turer till Antarktis. Det blev sista kvällen med la familia och jag kommer helt klart sakna Ignacio, Ceci och Manu som nu är på väg tillbaka till Uruguay. I dag har tre ny besättningsmedlemmar tillkommit. En barnboksförfattare, en svampodlare och en professor i fotografi (typ), alla amerikaner. Vad kan jag säga mer än att vi är en brokig skara. I morgon kommer de tre sista och förhoppningsvis kan vi segla i morgon kväll. Väderutsikterna är dock inte de bästa så vi får se vad Clive tycker.

/Anna R

2 kommentarer:

  1. Ååå Rotis du är verkligen min idol! Skulle inte förvåna mig ett dugg om du kom hem med hela resväskan full av albatrosser. Men jag håller med Steffo - vi vill se mer bilder! kram från Ugglis

    SvaraRadera
  2. Jag är SÅ imponerad av dig. Vilket förtoende besättningen måste ha för dig när de låter dig styra ensam i nattsvarta mörkret och stormen. Ja, jag är galet imponerad! Ser framför mig alla bilder av hur ni kastas runt i båten. Och att det stora schabraket ska kunna falla från en vågtopp ner i en dal låter helt sjukt. Jag kan inte ens föreställa mig. Kaskad-kräkningar hade varit en underdrift för min del. Jag kör högläsning av dina inlägg för Zach och Freddan. De är också hur impade som helst.

    Jag antar att du har koll på hur det går i VM. Vallagänget är de stora hjältarna med kovändningen från helevets-skidor till sjunde himlen-skidor. Snart ska damerna starta 3 milen och jag håller tummar och tår och imorgon är det ju årets tv-dag med Vasaloppet OCH 5-milen. *woohoo* Det kan ju vi här hemma glädja oss åt. Du har ditt fokus på andra härliga ting. :-) Idag skiner solen och det är takdropp så du kommer nog hem till ett vårigt Sverige. Sweet!

    Här hemma saknar vi dig jättemycket. Längtar efter att få höra och se allt om dina upplevelser!

    Stora kramar- Helena

    SvaraRadera