tisdag 15 mars 2011

Tsunamirisk

Nu har vi seglen uppe för första gången på över en vecka och lämnar fjordarna bakom oss för att segla sista biten till Valdivia. Det blev gungigt då vi kom ut på havet så däcket har spolats en del här på morgonen då vissa inte mått helt prima. 

Efter jordbävningen i Japan så blev vi beordrade att ankra på djupt vatten i en liten fiskeby på grund av tsunamirisk. Med annandagen 2004 färsk i minnet kändes det rätt olustigt till en början. Ingen märkbar våg nådde dock Chiles kust och vi fick tillstånd att fortsätta dagen efter. 

Sedan dess har vi gått för motor i princip dygnet runt förutom igår då vi låg ankrade och väntade på ett sydligt vindvrid. Jag passade på att ta ett vattenprov vilket två personer filmade, den ena med min kamera. Jag kan inte säga att jag känner mig jättebekväm med en kamera riktad emot mig, än mindre med två stycken, men det ska bli intressant att se resultatet. 

Mitt seglings/forskningsäventyr börjar gå mot sitt slut. I Valdivia väntar en ny pump som Anna har skickat så det kommer bli mycket jobb för mig på båtlabbet då vi kommer fram. Hela kylen är full med vattenprover som ska filtreras och extraheras så det finns att göra.

/Anna R

1 kommentar:

  1. Såg att även ni fick tsunamivarning. Skönt att det inte blev nåt. Har varit värre på andra ställen dock.
    Nytt på hemmafronten är att jag sabbat axeln i en skidolycka -Hej rehab!

    SvaraRadera