onsdag 23 februari 2011

Dimma och strömmar ute på havet

Varm luft över kallt hav blir dimma och vi har befunnit oss i en tjock sådan sedan ett par timmar. Lite nojigt tycker jag men vi kollar radarn ofta. Vi går fortfarande för motor och hoppas på mer vind. Vi hamnade i strömmar som vi nu styr undan ifrån. Man ser på vattnet att det är strömt, vilket känns mycket märkligt mitt ute på havet.

I dag har jag sytt storsegel ett par timmar. Vi gjorde det i par, så som i askungen fick man akta sig för nålen som kom skjuten från andra sida. Lite andra malörer är till exempel att ankaret lossnade framme i fören, först trodde vi att vi kört på något fiskeredskap. Loggen (fartmätaren) fungerar inte så nu är autopiloten lurad att tro att vi konstant håller 8 knop för annars funkar inte den. Elproblem på lab gör att jag får lagra vatten i kylen tills vi kommer till Puerto Williams men annars fungerar allt tipp topp. Mycket albatrosser kring båten, har sett den största med vingspann på upp till 3 meter. Alla på båten utom en mår bra och äter med god aptit. Vi har ca 800 sjömil kvar och hoppas vara framme senast den 27:e.

Nu är det dags att sova för min vakt är 00-04...

/Anna R

2 kommentarer:

  1. Fånga albatrosserna! Skjut, næta eller vad som helst! :-)

    Låter helt osannolikt otroligt att få uppleva allt det dær. Wow!

    Kram- Helena och Anna i Holmenkollen (genom Helena)

    SvaraRadera
  2. När såg du land senast?

    SvaraRadera