torsdag 24 februari 2011

Stora vågor och enorma krafter i rörelse

The roaring 40s gör skäl för namnet. Det blåser 20 m/s från syd, alltså precis från det håll vi vill till. Det var inte speciellt bekvämt så Clive bestämde att vi skulle ta ner storseglet och byta förseglet till ett stormsegel och anta en sk stormposition. Tonen uppe på däck har blivit lite skarpare och f-ordet på engelska har använts flitigt på vissa håll. Det är inte läge för stora misstag. Vi gör ca tre knop och detta kan komma att hålla i sig ett dygn. Det är stora vågor och enorma krafter i rörelse, skönt att veta att båten trots allt varit ute i betydligt värre väder. Man måste vara försiktig när man går omkring på båten när den kränger som den gör men man vänjer sig ganska snabbt. Ingen provtagning idag som ni säkert redan förstått.

/Anna R

2 kommentarer:

  1. ANNA!!!
    Nu har jag läst alla dina inlägg och jag kan inte i min vildaste fantasi föreställa mig det du får uppleva. Ytterligheterna bidrar ju bara till att förstärka hela upplevelsen. Kan meddela att här hemma är det gnistrande vinter, -17.5 C när jag satte mig på cykeln i morse, några dec snö och rimfrost på alla träd. Det är vackert även om många börjar längta efter våren. Men det ska ju vara vinter när VM i skidåkning börjar :D.
    Simma lugnt nu Rotan.

    SvaraRadera
  2. Nu får du va lite hardcore biolog o ta lite prover! ;)

    SvaraRadera