måndag 21 februari 2011

Ingen lekstuga utan sjöben


Första dygnet avklarat och det har inte varit någon lekstuga. Tre stycken har kräkts sedan i går kväll. Men det började fantastiskt - vi gled ut ur hamnen vid sextiden i strålande sol och 8 m/s. Vi fick upp tre segel relativt smidigt och det var otroligt mäktigt när de fylldes. Otrolig känsla när hon (Sea dragon) med alla sina ton började tugga sig igenom vågorna på babord kryss.
Vi har vaktsystem som innebär att man är på vakt 4 timmar och sen ledig 6 timmar. Mitt första pass var med Jeff och inkluderade att fixa middag (vi äter vid 12 och 6). Jag började känna mig lite lätt illamående när vi höll på och fixa med pastasåsen men att sticka upp huvudet för att titta på horisonten och få frisk luft gör susen. Maten blev grym och alla var superentusiastiska.
Sen på natten började det på allvar. Vinden började öka och var uppe mot 20 m/s. Tjejen i kojen under mig har kräkts varje gång hon stigit ur sängen. En kille är riktigt risig och vi hoppas det ska släppa för honom snart. Jag har varit riktigt nära två gånger, illamåendet sätter in otroligt snabbt. Jag stod med hinken i handen på däck och var så nära som det kan bli då delfinerna dök upp för första gången vilket gjorde att jag kom av mig med illamåendet.
Nu känns det bättre men att gå omkring på båten (eller att sitta ner och skriva mail) är ingen höjdare. Det är horisontellt i sängen eller uppe på däck som gäller. I går var det fullmåne på min vakt och stjärnklart. En enda båt såg jag. Det är svårt att beskriva i ord vad man upplever, men som ni förstår så är det något otroligt som jag får vara med om.
Ett vattenprov har tagits och det gick väldigt smidigt trots den friska vinden. Clive (skippern) höll upp båten mot vinden så att farten sänktes till 3 knop (vi har gjort mellan 7-11 knop och kommit cirka 200 sjömil) och sen var det Jeff med mycket båtprovtagningserfarenhet som skötte själva upptaget och jag skötte provflaskan. Extraktionen får dock vänta tills jag känner att jag mår lite bättre ståendes nere i båten. Nu är det två timmar kvar till min vakt så jag måste försöka sova lite, det har inte blivit allt för mycket sömn. Vi är just nu 50 sjömil utanför Mar de Plata. Det ska kunna gå och se var vi är på en "live map" på www.panexplore.com.
/Anna R

1 kommentar:

  1. Ballt :) Lite mesigt o hålla på o må dåligt dock ;)

    SvaraRadera