måndag 7 februari 2011

"Himmel, hav och helvete" på torra land

Har vaknat upp i ett småregningt Buenos Aires. Igår när jag landade var det dock gassande sol och jag höll mig mestadels i skuggan. Mina släktingar ansåg att det var "friskt" så jag är lite orolig för vad som komma skall när temperatur och luftfuktighet stiger. Jag möttes av skratt när jag sa att jag hade med mig faktor 10 och med facit i hand så var det tur att jag blev övertalad att smörja med 30. Solen är väldigt stark. Under eftermiddagen grillades det på argentinskt vis (asado) och efter att paltkoman lagt sig åkte jag och dottern i familjen några varv runt området på inlines. Kvällen tillbringades hos trevliga grannar framför Superbowl (men jag kan inte påstå att någon av oss var direkt inne i matchen).

Sea dragon har kommit fram till Uruguay men problem med motorn gör att den måste tas in i docka och lyftas, så datum för avfärd kommer att flyttas fram några dagar. Under tiden förbereder jag mig mentalt genom att läsa boken "Himmel, hav och helvete" som skrivits av en svensk kille som seglade jorden runt i BT Global challenge 96/97 (i samma typ av båt som Sea dragon). Jag kan konstatera att båttypen verkar klara av det mesta, inklusive att bli nerslagen av vågor och doppa masten i orkanstyrkor bland isberg i södra oceanen. Då jag kommer att befinna mig på betydligt "snällare" breddgrader så känns det som att själva seglingen borde kunna avlöpa utan större malörer och därmed förhoppningsvis också provtagningen.

/Anna R

1 kommentar:

  1. Spännande Anna! Ska följa din resa här på bloggen... Kram Sara

    SvaraRadera