fredag 18 februari 2011

Första dagarna med Sea dragon

Första dagarna på Sea dragon i Piriápolis har gått bra. Första dagen började med att jag och Dale stack ut och sprang halv åtta, svalt och skönt för sen blev det himla varmt. Vi är tre som bor i ett hus i väntan på avfärd som troligtvis blir i slutet av veckan. Båten behöver rustas förutom motorn som ju fixades tidigare i veckan, bla autopilotanordningen. Det var otroligt mäktigt att kliva ombord - kan knappt fatta att jag ska få vara med och segla henne i fyra veckor. I morgon ska vi börja ställa i ordning "labbet" och provköra lite så att vi vet att allting funkar sen när det blir skarpt. Människorna här är otroligt hjälpsamma och ställer upp och lånar ut grejer till höger och vänster vilket underlättar. Nu är det på riktigt! 

Jag har dessutom gått och blivit snickare, vi har i princip fått riva taket på labbet för att kunna dra dit en elkabel och få ström till pumpen som ska användas för att filtrera och extrahera vattnet. Sen montera tillbaka taket, jag har dessutom fått såga till bänkytan. Första gången jag har fått "bygga" ett lab. I går kom Clive som är skipper och som är ansvarig och har sista ordet vad gäller seglingsbiten så nu är vi fyra som bor i huset. Senare ska vi storhandla och städa för det är riktigt stökigt efter mer än en vecka av reparationer. Inom kort planerar vi att segla och då kommer vi att vara sju i besättningen ner till Puerto Williams.

Piriápolis är en pitoresk liten stad ca 90 km öster om Montevideo. Masterna i marinan kan anas i bakgrunden.

Det är mycket skot att hålla reda på, jag hoppas på en ordentlig genomgång. Den gula spinnakerbommen till vänster har samma diameter som masten på en mindre segelbåt.


/Anna R

2 kommentarer:

  1. Bara så att du vet, jag har tagit över din dunjacka. Du får skaffa en egen.

    Och du, rejäla grejer det där - inga tampar virade runt händerna bara.

    SvaraRadera
  2. Hej där!!!
    Det ser underbart ut! Vilken strand! Den där värmen skulle jag ge en hel del för just nu, vi har -23 grader, men strålande sol iallafall. Kanske blir det en tur i längdspåret under dagen.
    Coolt att ni är på gång nu. Ska ni vrålåka in den tid ni tappat eller hur gör man? De där repen skulle jag trassla in mig i ganska snabbt.:-) Hur ska ni lösa motionerandet ombord? Har ni löpband med er? :-)

    PS. Skid-rapport: Rickardsson vann 15 km klassiskt igår i Drammen med 29 sekunder . Så jävla gött! Sundby 2:a och Northug 3:a. Fredriksson kom....håll i dig...135:a. Bra där. För damerna var Ida hetast, 5:a. Så himla skoj! Nu måste stafettbiljetten vara säkrad. DS

    Stor kram- Helena

    SvaraRadera